Egon har fått en egen mobil. Alma vill också ha en. Så får hon sin kusins gamla och bestämmer sig för att busringa till Egon. Han har ju inte hennes nya nummer. Men Egon tycker inte alls att det är roligt. Han hör inte vem det är och blir irriterad. Det var ju inte meningen.
Vem bus-ringer är en lättläst historia om vänskap av Carin Wirsén och Karin Holmström.
Saga är sur. Alla i hennes klass ska gå på cirkus ikväll, men inte hon. Fastän hon tjatat och tjatat så har mamma sagt nej. Det är för dyrt och pengarna är slut. På väg hem ser Saga en häst som ser väldigt vilsen ut. Hon och kompisen Max bestämmer sig för att hjälpa den hem, var den nu än bor.
Kanske är hästen lösningen på hennes problem?
Saga och Moses är skriven av Pia Hagmar och har bara stora bokstäver. Det är en söt liten historia om ett väldigt lyckat sammanträffande.
I Spindlar och spöken är Malte och hans syster Milda hos sin moster i hennes läskiga hus. Milda säger att om Malte vågar gå upp på vinden ensam så ska han få allt hennes lördagsgodis. Det låter ju bra, men vinden är mörk och ruskig, en spindel klättrar på hans arm och något rör sig bakom gungstolen! Tänk om det finns spöken på riktigt!
Eva Christina Johansson är duktig på att skriva kusliga berättelser och den här är riktigt spännande.
/Maria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar