2 maj 2011

Kapitulera omedelbart eller dö



Sanne Näslings debutroman Kapitulera omedelbart eller dö handlar om bästa vännerna Mary och Lovely. De är färgstarka, annorlunda, rebelliska och framförallt: alltid tillsammans. För att hantera tristessen i skolan och hemmet skapar de en egen värld där allting är låttexter, nagellack, kläder och interna referenser. Mary, som är berättaren i boken, försöker hantera relationen till sin mamma och hennes pojkvän Göran. Det går inte alltid så bra. När hon dagdrömmer har hon långa samtal med sin pappa, som inte finns där. Men i allt detta har hon Lovely, som i sin tur kämpar med sin ångest.

När jag väl börjat läsa om Mary och Lovely kan jag inte lägga boken ifrån mig. Kapitlen är korta och fast boken inte har några dramatiska vändningar i handlingen tycker jag ändå att huvudpersonerna är tillräckligt fascinerande för att jag ska vilja fortsätta läsa. Det enda som gör att läsningen inte flyter på så bra som den skulle kunna göra är alla de engelska meningar som Mary och Lovely blandar in. Ok att de drömmer om att flytta till London, men det tar inte bort det faktum att det ibland känns lite forcerat.

På det stora hela är det en fin bok om att ha en vänskap större än den egna familjen, att vara tonåring och sakta tvingas bli vuxen i en värld som man kanske inte alltid kommer överrens med.

/Sussie (gästbloggare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar