29 november 2012

Myrstacken


I huset på Georgania Street 33 hamnar 17-åriga Sam efter att han rymt hemifrån. Det är det enda ställe han har råd med, men egentligen bryr han sig inte så mycket om var han bor. Han tänker ändå inte prata med någon.
I huset bor också 10-åriga Bohemia och hennes mamma Cherry. För Bohemia är huset bara ännu ett ställe där de inte kommer att bli långvariga. Hon är ofta lämnad ensam hemma när hennes mamma är ute med killar, och Bohemia finner en vän i den något motsträviga Sam.
På bottenvåningen bor Isabel, en äldre dam som tror att hon äger huset. Hon har stenkoll på allt och alla. Ingenting går obemärkt förbi henne.
Huset ägs av Steve som håller till nere i källaren och dess invånare springer runt som myrorna i en mystack där alla sköter sitt. Men ibland korsas deras vägar, och det visar sig att alla bär på hemligheter.

Den första boken jag läste av Jenny Valentine var Hitta Violet Park, och jag gillade den jättemycket. Den handlar om en kille som på en taxistation hittar en kvarglömd urna med namnet Violet Park på och bestämmer sig för att ta reda på vem hon var. Sedan läste jag Trasig soppa om en kille som bor i en minibuss, och The double life of Cassiel Roadnight om en kille som "råkar" stjäla en annan killes identitet.

Jag gillar verkligen Jenny Valentine's böcker. De är väldigt lätta att läsa, och har ett fint djup på något sätt. Jag tycker alltid väldigt mycker om hennes karaktärer, och den här boken är inget undantag.
Perfekt läsning när man inte orkar tänka så mycket, men ändå vill ha något välskrivet.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar