29 mars 2014

Små blå män


Här får ni ett lite äldre boktips. Terry Pratchetts Små blå män är en av böckerna i den berömda Skivvärlds-serien, och är från 2007. Jag har i en halv evighet tänkt att jag skulle läsa Pratchett då han hyllas bland de flesta som läser fantasy. Häromdagen blev jag påmind igen och fick just den här boken som boktips.

I Små blå män lär vi känna 9-åriga blivande häxan Tiffany Ledbruten. Hennes farmor var känd över hela byn för sin "visdom" som ibland liknade magi för de som inte visste bättre. Men farmor Ledbruten är död sen länge när kända sagofigurer börjar komma till liv (och då menar jag inte de snälla sagofigurerna, utan monstren) och det blir Tiffany som får ta hand om dem. Men när Drottningen rövar bort hennes lillebror inser hon att hon nog kan behöva lite hjälp. Den hjälpen kommer i form av hundratals små blå män; Nac Mac Feegle-klanen, som är ökända för supande och slagsmål.

Jag förstår att Terry Pratchett hyllas. Det är en väldigt osannolik historia som berättas, men den blir aldrig löjlig. Och Tiffany är störtskön som person. Hon är lillgammal men samtidigt märker man att hon är ung. För att vara i den situation hon är får man väl säga att hon klarar sig riktigt bra.

Små blå män är första boken av fyra som har just Tiffany som huvudperson. Jag är väldigt sugen på att läsa de andra tre också.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar