10 mars 2015

Som om jag vore fantastisk


Som om jag vore fantastisk är tredje delen i Sofia Nordins dystopiska serie om Hedvig, Ante och Ella. I första delen var det Hedvig som berättade historien, i andra delen Ante och nu i tredje delen får vi följa Ella. Seriös spoiler-varning härifrån!

I slutet av andra boken bestämmer sig Ella och Nora för att åka till Umeå, efter att ha hört en radiosändning från några överlevare där. Ella har lyckats övertala Nora att lämna sin lillebror hos de andra på gården och tillsammans ska de ta en bil och bege sig. Det blir en längre och svårare resa än vad någon av dem förutsett. Ella vet att Nora är kär i henne, och hon använder det till sin fördel. Men när de stöter på en annan grupp överlevare förändras deras relation, och deras gemensamma mål. Vilket innebär att Ella tvingas ta en del svåra beslut; som att stanna eller åka...

Jag var övertygad om att det här var tredje och sista delen i serien, och läste därför boken med en förhoppning om att kanske få lite svar och lite avslut. Men det verkar som att Sofia Nordin planerat att skriva fler delar, då denna slutar med ett väldigt öppet slut. Om jag vill ha fler delar? Definitivt.

Liksom de två tidigare delarna är Som om jag vore fantastisk en otroligt bra dystopi. Sofia Nordin låter sina karaktärer vara ungdomar, med allt det innebär (framförallt hormoner), men ger ändå berättelsen ett djup med de mörkare delarna; som att världen och människorna i den förändrats för alltid.

Har du inte läst dessa än så gör det. Första delen heter En sekund i taget och andra delen Spring så fort du kan.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar