27 april 2015

Stå ut


Det här är en bok som jag skulle låtit stå kvar i hyllan om jag bara såg omslaget, men jag hade hört talas om den och tyckte den verkade intressant, så jag gav den en chans ändå. Det är jag glad för.

Tre personer är berättare: Nike, Liam och deras lärare Christer. De är väldigt olika, men bär alla på någonting jobbigt som de inte vill att någon ska veta. Nike är duktig i skolan men känner sig osynlig och utanför. Därför driver hon i hemlighet en populär blogg där hon låtsas vara festtjejen Nicole.
Liam kämpar i skolan men kan mest tänka på att hans mamma har cancer. Hans liv präglas av en rädsla för att hon ska dö och rädslan blir till ilska som går ut över andra. Bland andra över Christer. Han kallas Ärret på grund av det långa märke han har över ansiktet. Ingen utom han själv vet hur han fick det, inte heller att han besöker kyrkogården varje vecka.

Jag kom direkt in i denna bok och den är svår att lägga ifrån sig. Jag känner sympati för alla tre berättare, men känner mest igen mig i Nike som klasskompisarna bara är schyssta mot när hon gör allt jobb i grupparbeten. Författaren Mattias Edvardsson har en bra känsla för hur det funkar i skolan och hur det låter när unga pratar. Stå ut handlar om ganska vardagliga saker och känslor som många av oss har, men trots det är boken riktigt spännande.

/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar