12 oktober 2015

Ishavspirater


Länge har det pratats om piraten Vithuvud på öarna i havet. Han som rövar bort barn som sedan aldrig kommer tillbaka.
Siri har hört det massor av gånger, men ändå tror hon inte sina ögon den dag hennes lillasyster Miki blir bortrövad mitt framför hennes ögon.
Barnens pappa är gammal och skröplig, men ändå samlar han sina sista krafter för att åka och rädda sitt yngsta barn.
På natten innan pappan ska åka iväg ligger Siri vaken. Hon vet att hennes pappa antagligen inte kommer att klara av resan, så hon bestämmer sig för att åka istället!
Hon kan helt enkelt inte sluta sänka på lilla Miki, helt ensam i klorna på Vithuvud. Visst, Siri är också livrädd, men nu måste hon vara så modig hon bara kan.
Ensam ger hon sig iväg på en båt, men ingenting går som planerat, och livet på det genomfrusna havet är allt annat än lätt.

Det här är ett storslaget äventyr, och jag ser verkligen de snötäckta öarna framför mig när jag läser. Iskalla vindar, elaka pirater, stora hav och isflak genomsyrar boken, och jag älskar det.

Mitt enda problem med den här boken är språket. Den ska passa 7-9 åringar, men jag har svårt att tro att en 8-åring skulle få något flyt i läsningen.
Jag fastnar ofta när jag kommer till skeppstermer och gamla ord som jag knappt förstår. Jag inser att orden bidrar till upplevelsen, men den här boken lämpar sig kanske ändå bäst för högläsning. Den är dessutom ganska tjock (390 sidor), men riktigt spännande! Frida Nilsson har lyckats som vanligt.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar