10 december 2015

Pajazzo - Petrinideckarna


Så här i juletider tänkte jag passa på att tipsa om en deckare med mycket julstämning. Pajazzo heter den femtonde delen i serien Petrinideckarna.

Deckarklubben Hemliga ögat, hemmahörande i Lund, är med sina familjer i Stockholm för att fira "Den perfekta julen". De är nämligen försökskaniner till en superlyxig paketresa som Hotell Prinsessan i framtiden kommer att erbjuda rika turister. Deltagarna förses med mängder av god mat och erbjuds olika aktiviteter i huvudstaden. Hemliga ögat som består av tvillingarna Petra och Peter Petrini och kompisen Lucy har jullov och är redo för några dagars semester.

Men redan på tågstationen i Lund träffar de på en mystisk amerikan som kallar sig Pajazzo. Han verkar vara förföljd av fyra män som inte ser särskilt snälla ut. Pajazzo åker med samma tåg som Den perfekta julen sällskapet och när de kommer fram till Stockholm så är de läskiga männen även där. Det visar sig att Pajazzo stulit en stor summa pengar av en afrikansk ex-diktator och på grund av detta har han ett gäng främlingslegionärer efter sig som är ute efter samma pengarna. Pengar som egentligen tillhör invånarna i landet Lewantho. Hemliga ögat har hamnat mitt i en farliga och svår jakt där Petra, Peter och Lucy kämpar för att människorna i Lewantho ska få tillbaka sina pengar.

Pajazzo är den första Petrinideckaren som jag läst och det tog ett tag att lära känna alla personerna i boken, det var många namn att hålla reda på. Men när jag väl kom in i handlingen så var jag fast. Det är spännande, farligt och klurigt. Dessutom höjdes min julstämning rejält! Det är en riktigt vit jul i Stockholm som beskrivs med julklappsinköp, julmat och julmys.

Mårten Sandén heter författaren till Petrinideckarna. Sexton böcker finns det utgivna i serien och jag har läst att det totalt ska bli fyra böcker till.

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar