10 mars 2016

Aldrig ensamma



När jag i somras recenserade Tredje principen skrev jag att jag hoppades på mer action i uppföljaren. Nu när jag läst Aldrig ensamma är jag mer än nöjd. Här har rebellerna Ava, Levi och Leymah tagit sig tillbaka till huvudstaden efter sitt räddningsuppdrag i norr och planerar nu för olika insatser för att kunna ändra på samhällssystemet. Det visar sig att de inte kan lita på ens sina allierade och de måste spränga sina förmågor - Levi och Leymah kan till exempel ta sig in i andra personers medvetande och hämta information från deras inre - till det yttersta. De utsätter sig själva för tuffa prövningar, allt för ett högre syftes skull.

Förlaget beskriver denna planerade trilogi som en serie om mod, vänskap och uppror, och jag håller med om att det är nyckelorden för berättelserna. Det jag tycker om mest med bägge böckerna är beskrivningen av de komplexa huvudpersonerna och deras starka vänskap. De lyfter varandra och hjälper varandra genom svårigheter. Kan inte minnas att jag läst en liknande vänskapsskildring. Är så pepp på att få läsa trilogins slut!

/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar