29 augusti 2016

Flykten från Berganien



Att bli skickad till internat på landet där barn får vara fria låter rätt nice, men inte för Tally som inte vet hur hon ska uppföra sig då. Men väl där så gillar hon det som bara den. När hon får se en kortfilm om landet Berganien känner hon så starkt för den modiga kungen och hans son prinsen att hon måste ta sig dit. Chansen får hon när skolan blir inbjudna i en folkdansfestival, Tally övertygar de andra att de ska göra en dans och åka dit. Väl på plats i Berganien så blir kungen dödad av nazister som vill ta över landet. Prinsen måste fly, men hur? Tally får iden att prinsen ska följa med dem till England och jakten är igång...

Flykten från Berganien är en bok om vänskap, mod och att våga gå sin egen väg. Jag fastnade direkt för karaktärerna som känns trovärdiga. Och det är något med historien som berör mig, jag gillar att det goda segrar över det onda genom karma (what goes around comes around liksom). För mig har Eva Ibbotson skrivit en riktigt bra bok igen som jag tror många kan känna igen sig i flera situationer.

Betyg 4/5

/ Rose-mari



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar