13 juni 2017

Mitt år av längtan


Mitt år av längtan är ett seriealbum av Dasha Tolstikova, med vad jag antar är en självupplevd berättelse eftersom huvudpersonen också heter Dasha. Boken utspelar sig i Ryssland på 1990-talet. Dashas pappa bor i Amerika och nu ska hennes mamma åka dit för att studera reklam. Dasha blir kvar hos sin mormor och hennes man. Ett helt år ska mamman vara borta och för Dasha är det en evighet. Men med skolan, en kille som hon är intresserad av, skrivläger och allt annat som händer i Dashas liv går det där året ganska fort ändå.

Det är intressant att följa Dasha. Hon är en typisk tjej på väg in i tonåren, och Rysslands politiska händelser pågår i bakgrunden, men för henne är de inte viktiga. Inte lika viktiga som att vara omtyckt av sina kompisar, att den där snygga killen ska bli kär i henne och att hennes betyg ska hålla för att söka till en ny skola.

Mitt år av längtan är en jättefin skildring av en, för mig, lite ovanlig uppväxt.




/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar