2 oktober 2017

Ta det som en man



Hampus Nessvold känner nog många igen från Youtube och radio, där han bland annat gjort humor med William Spetz och talkshow med Oscar Zia. Han är en rolig kille som nu skrivit en bok med mycket allvar bakom. Boken handlar just om att vara kille, eller att vara man. Vad innebär det? Hampus funderar över allt som förväntats av honom på grund av hans kön, hur han i vissa perioder i livet spelat med och agerat på ett sätt som egentligen inte känts bra för honom. Han berättar öppenhjärtigt om hur han dragit bögskämt och varit störig, hur han varit svartsjuk och kontrollerade mot en flickvän, hur hans sexdebut var, med mera.
Hans personliga berättelser varvas med statistik om tjejer och killar samt med en slags korta frågeformulär på olika teman där läsaren uppmanas att fundera kring frågor som "Om jag är ledsen pratar jag med" och "Det taskigaste jag sagt eller gjort i en kärleksrelation". Dessa formulär tror jag kan funka väldigt bra att använda i grupper där man vill diskutera frågor som kanske inte är så lätta att prata om alla gånger. Boken är lättläst och inte särskilt tjock. Den skulle passa som present till vilken högstadiekille som helst. Budskapet är "var dig själv" - med samhällets normer är det lättare sagt än gjort. Jag tror Hampus kan inspirera andra att våga.


/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar