3 oktober 2018

Läsa med Loke del 2

Läsandet fortsätter!
Så här på hösten finns det väl inte så många saker som slår att sätta sig tillsammans och läsa en bra bok. Loke och jag brukar krypa ihop i soffan där hemma och läsa och det är ett par böcker som han har tyckt väldigt mycket om. Först vill jag tipsa om Vi äter av Xavier Deneux, en pekbok med mat och frukt. Loke tyckte det var väldigt kul att försöka ljuda/härma orden för varje sida och han blev extra glad när det var med ett äpple då han kan säga det. Det är en fördjupning och förhöjning på varje sida, så barnet kan känna på bilderna vilket kan vara kul.


Har du tittat på Ajja och Bajja på Youtube med ditt barn så kommer säkert denna bok att gå hem! Ajja och Bajja i parken av Elvira Ashby var omtyckt, säkert då Loke kände igen figurerna och det var en berättelse som var lätt att ta till sig.


Vi fick precis in två nya böcker som jag passade på att lägga beslag på för att pröva dem på Loke, En sur citron av Emma Virke och Nej! av Ingrid Sandsborg. En sur citron verkade jag mest intresserad av just nu, tror Loke är för liten för den då den är interaktiv. Boken har hål för fingrar, mun och tänder. Är nog väldigt rolig att läsa med ett lite äldre barn, kanske från 2 år och uppåt. Boken Nej! lyssnade han däremot uppmärksamt på, jag själv tyckte det var roliga situationer som beskrevs i boken.


Titta natten och Titta havet av Åsa Mendel-Hartvig och Maija Hurme blev favoriter direkt precis som de två andra Titta böckerna de skrivit/illustrerat. Det är vardagliga saker och situationer som tas upp i böckerna men det görs på ett mysigt sätt med väldigt fina illustrationer. Sen är det nog kul att se saker man känner igen eller för mig att kunna koppla det vi läser med något vi har gjort/ska göra.


/Rose-mari (och Loke)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar