28 mars 2019

Tre saker jag inte vet om dig


Jessie får mot sin vilja flytta med sin pappa till Los Angeles för att bo med hans nya fru och son i ett stort opersonligt hus. Hon saknar sin avlidna mamma, sin bästa vän, sitt gamla liv och känner sig ensam. En dag får hon ett mail från Någon/Ingen som vill hjälpa henne att komma tillrätta i sitt nya liv. Till en början är Jessie väldigt misstänksam mot Någon/Ingen men efterhand börjar hon och Någon/Ingen att komma varandra nära, hon kan dock inte släppa att den hon mailar med vet vem hon är men hon har ingen aning om vem hon skriver till.

Tre saker jag inte vet om dig av Julie Buxbaum gav mig blandade känslor, dels tycker jag historien inte är så trovärdig där en ny tjej kommer till skolan och någon får för sig att börja skriva så intimt till henne, det kändes mer som en fantasi. Sen hade jag problem med att boken är förutsägbar, utan att säga för mycket. Däremot tyckte jag den var bitvis underhållande och fast jag kunde förutspå vem Någon/Ingen skulle vara så var det ändå spännande att läsa slutet. Dock kanske det var en del av problemet, en del av djupet i boken försvann  när så mycket fokus hamnade på vem Någon/Ingen är. En bok att läsa när du vill läsa något mer lättsamt.

/Rose-mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar