26 april 2011

Cirkeln



Cirkeln har kanske varit den mest omtalade ungdomsboken den här vintern, och nu svämmar bloggarna över med recensioner och åsikter.
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har skrivit den tillsammans, och resultatet blev verkligen jättebra!

I den lilla hålan Engelsfors händer nästan ingenting, och bokens sex huvudpersoner har just börjat gymnasiet.
De har ingenting gemensamt, men en varm natt när månen lyser röd så möts de i den gamla folkparken. De har ingen aning hur de kom dit, men de vet att de inte hade kunnat hindra det. De är enligt en profetia utvalda att bekämpa en ondska som hotar hela Engelsfors- eller kanske hela världen.
Ett par av tjejerna har de senaste veckorna upptäckt att de har magiska krafter, och nu måste de samarbeta för att överleva samtidigt som de försöker lära sig att kontrollera sina nya gåvor, eller avsaknaden av dem.
Det är dessutom bråttom, för ondskan har redan börjat jaga dem...

Det visade sig vara väldigt svårt att skriva något som kan göra den här boken rättvisa. Den är verkligen väldigt bra.
520 sidor nervpirrande läsning, och dessutom är det bara första delen i en trilogi, vilket jag gillar.

/Maria

2 kommentarer:

  1. Oj oj oj vad Cirkeln är bra! Jag älskar den verkligen, en absolut favorit!
    Min recension på Cirkeln kommer upp imorgon, på min blogg om ungdomsböcker

    Ha det bäst och vilken snygg blogg ni har!

    http://bokclara.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Jag kan också varmt rekommendera boken och flertalet av mina elever läser den med djup inlevelse.

    Boken trollbinder läsaren snabbt. Det är ett relativt enkelt språk i den, vilket gör att många kan läsa den.

    SvaraRadera