8 april 2011

De utvalda- Tankeläsaren



Åh, jag vet inte vad jag ska säga om den här boken! Den var så himla bra, och inget jag skriver kan göra den rättvisa. Jag älskar ju fantasy, och ju tjockare (oftast) desto bättre. Det här är första boken av tre, och den är 479 sidor tjock, men väldigt lättläst och luftig.

16-åriga Katsa lever i en värld med sju kungadömen. Ibland föds "särlingar", barn med olika färger på ögonen och speciella gåvor. Katsa är en särling, och hon har dödandets gåva, vilket gör henne livsfarlig. Hon kan döda vem eller vad som helst på ett ögonblick, och hennes morbror (som är kung) använder henne mot sina fiender. På ett uppdrag i ett annat kungadöme möter hon prins Po, som också är en särling med tankeläsandets gåva, och tillsammans är de oslagbara.
Katsa börjar trotsa sin kung och ger sig iväg på ett livsfarligt uppdrag tillsammans med Po. Någon av de sju kungarna har kidnappat Po's farfar, och de bestämmer sig för att ta reda på vilken. Problemet är bara att när de börjar närma sig lösningen, så visar det sig att den skyldige kungen är mycket farligare än någon någonsin kunnat ana. Samtidigt växer relationen mellan Katsa och Po, och nu när hon äntligen är fri så börjar hon inse att hennes gåva kanske inte alls är till för att döda, utan för något mycket bättre...

Den här boken har tydligen redan gjort succé i 28 länder(vilket jag förstår), och här i Sverige trycker man den dessutom också med "vuxenomslag". Jag gillar att det inte är traditionell fantasy med trollkarlar och krig, utan mer en historia om människor och relationer. Visst, det är krig också, men framförallt är den gripande och full av känslor. Jag vill ha fortsättningen NU!
Det är dessutom Kristin Cashore's debut, vilket jag är väldigt imponerad av.
LÄS!

/Maria

5 kommentarer:

  1. Kul att du gillade boken, Maria! Fortsättningen kommer förstås, men inte förrän våren 2012.

    Hälsningar,
    Kajsa, informatör på Semic

    SvaraRadera
  2. åhh Älskar den boken men har bara den första... Ska se om jag kan hita dom andra på biblan:D tror jag har läs den boken 3-9 gånger

    SvaraRadera
  3. Jag har kommit lite mer än halvvägs in i boken och nu är den verkligen en riktig bladvändare. Jag såg verkligen fram emot att börja läsa boken men blev besviken då boken, till att börja med, inte fångade mig. Kan det bero på att den riktar sig till ungdomar och jag inte är det? Varför läser jag denna bok då? Jag jobbar som lärare på högstadiet och vi har köpt in en hel del nya böcker, bl.a denna. Jag vill kunna prata med mina elever om böckerna samt, till att börja med, rekommendera dem att läsa våra böcker. Det märks tydligt vilka böcker som eleverna väljer och till 90% är det de böcker som vi lärare rekommenderat.

    Vad jag också gillar med boken är att jag som vuxen inte alltid kan lista ut vad som kommer att hända, vilket inte är så vanligt i ungdomslitteratur. Jag tycker om att bli förvånad!

    Rekommenderar varmt denna bok, trots att jag inte läst slutet......;)

    SvaraRadera
  4. Mmm jo, är du ett fantasy-fan så bör du läsa den här boken!
    Det som förvånade mig mest var att någonstans mitt i boken så läste jag inte bara utan det kändes som jag betraktade berättelsen och blev en del av Katsas öde...
    Den är inte lika rörig som tex Shannara-böckerna där du kastas hit och dit utan den följer en röd tråd genom hela boken, dessutom så avslutas den på ett ganska oväntat sätt, åtminstone för en av karaktärerna...
    Helt klart läsvärd!

    SvaraRadera
  5. ååå måste man vänta ända till våren för att få fortsättningen:(:(
    har precis läst ut den och den var jätte bra tkr jag:D
    Vill har fortsättningen nu!!!!

    SvaraRadera