6 maj 2011

Lasarusfenomenet



Kjetil Johnsens (författaren till deckarserien TRE) nya bok handlar om 17-åriga Emma som vaknar upp på sjukhuset efter en våldsam bilolycka. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror säger inte ett ord. Allting är rörigt i Emmas huvud. Verkligheten stämmer inte alltid ihop med hennes minnen, och visst, det kan bero på olyckan, men hon känner att något är fel. Hennes bästa vän verkar inte minnas henne längre, och hon har en otäck känsla av att hon varit på platser förut, trots att hon vet att det är omöjligt. Bilolyckan är dessutom ett mysterium, för ingen verkar veta hur den egentligen gick till, men allting verkar hänga ihop med hennes pappas topphemliga forskning. Vad är det egentligen som händer med Emma, och varför är hon plötsligt någon som alla vill åt? Vägen till sanningen blir mycket farligare (och konstigare!) än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Jag gillade den här boken väldigt mycket. Den är ganska svår att läsa eftersom författaren hela tiden lämnar lösa trådar och pusselbitar som senare fogas ihop, men oh, så spännande det är!  Jag längtar redan till fortsättningen, för vad jag har förstått så är det här första delen i en trilogi.

/Maria

1 kommentar:

  1. Boken står hemma i bokhyllan och väntar på att bli läst, jag tycker att den verkar vara väldigt bra!
    Förresten, kolla gärna in min blogg om ungdomsböcker:
    http://bokclara.blogspot.com/
    Ha det bäst :)

    SvaraRadera