16 maj 2014

Otroligt men sant om djur


Hippo Bokförlag
 
Hej!
Jag är ny som bloggare på Ge oss boken! och tänkte bara tala om för er vad jag är för figur. Jag heter Anna och jobbar som barn- och ungdomsbibliotekarie på Hallstahammars bibliotek. Kommer ni till biblioteket och hälsar på ibland så ses vi kanske i lånedisken eller bland barn- och ungdomsböckerna där jag gillar att hänga. Jag har läst en riktigt kul faktabok som jag tänkte tipsa om.

Boken heter Otroligt men sant om djur och fångade mitt intresse direkt då jag gillar både djur och knasiga fakta. Tänk att få lära sig saker som att hummern har sina tänder i magen och att gräshoppan har sina öron under vingarna. Eller att kängurun inte kan hoppa baklänges och att geparden kan komma upp i en hastighet av 140 km/h. Dessutom visar det sig att en loppa kan hoppa så högt som 30 centimeter, vilket är lika högt som om jag skulle hoppa över en skyskrapa! 

Det finns så otroligt många fantastiska djur i världen och här får läsaren lära sig lite mer om några av dem. Det är ingen uttömmande faktabok om djur utan den korta information som finns är speciellt utvald på grund av sitt underhållningsvärde. Boken är dock granskad av Skansen-Akvariets Jonas Wahlström och är inget påhitt utan det som står är faktiskt sant. Det är en färgglad bok med fina och roliga illustrationer som riktar sig till åldern 6-9 år men som jag tror kan gå hem hos alla åldrar. Jag började genast dela med mig av dessa roliga fakta till min omgivning vare sig de ville eller ej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar