26 december 2017

Norra Latin



Clea och Tamar börjar i samma teaterklass på det anrika gymnasiet Norra Latin. De delar skådespelardrömmen men har väldigt olika bakgrunder. Clea har en känd skådespelande mamma och har själv sedan låg ålder varit med i både i teaterföreställningar och tv-produktioner som julkalendern. Tamar i sin tur har lämnat sin familj i hemstaden många mil bort för att satsa på sin dröm. Hon känner förstås redan till Clea - mer än så, hon är förälskad i henne. Men mellan dem står inte bara Cleas pojkvän Tim, även han känd sedan barnsben, utan även något mystiskt som rör sig i skolkorridorerna och viskar Tamars namn. En skröna som berättats i årtionden kanske innehåller mer sanning än någon trott.


Jag som själv gått teatergymnasium föll pladask för miljön i boken. Jag känner igen mig i Tamar, ler både plågat och nostalgiskt när jag läser om dramalektionerna. De spökiga inslagen är riktigt ruggiga och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Jag gillar beskrivningarna av karaktärer och relationer väldigt mycket. Norra latin är en riktigt spännande och välskriven bok.


/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar