20 september 2018

Läsa med Loke del 1

Jag är så glad att min son på strax över ett år vill läsa böcker!
Vi började väldigt tidigt med läsning, jag låg och läste högt för honom när han bara var ett par månader men det är först nu han börjar vilja läsa. Han är så söt när han kommer med en bok och vill att jag ska läsa för honom. Har du ännu inte provat läsa för/med ditt barn så rekommenderar jag det starkt, det kan bli en otroligt mysig stund tillsammans! 

Loke gillar böcker med djur, helst katter, hans favoritbok just nu är Kian och katten av Sara Gimbergsson. Jag uppskattar att boken är så fint illustrerad och att den har ett bra flyt när man läser den högt. Den här boken vill han läsa flera gånger när vi läser och den passar bra för det.

Vi har även läst Titta parken och Titta skogen av Åsa Mendel-Hartvig och Maija Hurme som är uppskattade av oss bägge. Jag gillar bilderna och Loke gillar innehållet. Han har en period där det är väldigt kul om man säger "Blä!" och just det är med i Titta skogen.
Bägge böckerna har bilder/text med sånt som är aktuellt för Loke just nu, då det börjar närma sig höst och vi är ute i skogen med honom. Han verkar tycka det är kul att titta på sånt han känner igen och det är ju bra att kunna koppla ihop det han sett med vad det heter så dessa böcker rekommenderas också.
 
Den sista boken jag vill tipsa om är Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore. Den tycker jag är bra för att kunna öva
på motorik och fantasi, öva på att få honom att försöka hitta personen som gömmer sig på bilden och sedan försöka peka på den. Han tycker det är en rolig bok och har även börjat leka tittut själv med mig och andra.


/Rose-mari (och Loke)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar