14 januari 2013

Aurore


Aurore bor i en liten stam vid vattnet som överlever på fiske och det lilla jordbruk som den torra jorden klarar av. Folket är på gränsen till svält och har gett upp sin tro på de andar som tidigare varit deras förebilder. När en gyllene flod rinner ner till stammen är Aurore en av de första som inte kan behärska sin nyfikenhet. Hon rör vid floden och förvandlas till guld. Och när hennes föräldrar knäcker guldskalet är hennes kropp borta och hennes själ fast mellan två världar.Tillsammans med naturanden Vokko måste hon komma på ett sätt att ta kontakt med sina föräldrar och rädda sin stam.

Det här är det andra seriealbumet jag läser av Enrique Fernandez och precis som Den glädjelösa ön, älskar jag Aurore (min recension av Den glädjelösa ön hittar du här). Förutom de galet vackra bilderna skriver Fernandez med så mycket känsla. Det är både hjärtskärande och så roligt att jag skrattar med Aurore och Vokko. Jag vill ha ett nytt album av Fernandez på en gång, men tills dess får jag läsa om de två som finns på svenska.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar