31 juli 2013

Homecoming Queen



När My åker som utbytesstudent till USA så förväntar hon sig att hamna mitt i en typisk amerikansk High school-film. Tyvärr så blir verkligheten helt annorlunda.
Hon hamnar ute på landet i pyttelilla Owensville i Missouri. Mitt i ingenstans.
Mom (som värdmamman vill bli kallad) är en märklig figur i för mycket smink och med en ohälsosam besatthet av Gud och gratisgrejer. Datorer, mobiltelefoner, relationer utanför äktenskapet, svarta människor tillsammans med vita, ja, you name it. Det är allt Djävulens påfund och därför strikt förbjudet.

Mitt i detta bisarra hem så börjar My ändå känna sig som hemma. Hon blir en annan My här. En som håller tyst när invånarna i stan blir rasistiska och som gör allt för att passa in trots att det går emot allt hon tror på.
Hon hamnar på konstiga dejter, hittar en fristad hos grannfamiljen när Mom blir för krävande och smiter ut för att bryta mot reglerna när allt blir för strikt och regelstyrt.
Hon blir nominerad till Homecoming Queen och plötsligt känns allt rätt fantastiskt där hon står i en stor rosa klänning som ser ut som en marängbakelse, men Mom's regler är många, och när Mys hemlängtan och känsla av utanförskap blir för stort gör hon val som ställer allt på ända.

Jag gillar den här boken. Jag tycker om hur My förändras genom bokens gång men ändå förblir sig själv. Hur hon tycker saker men inte vågar säga dem högt med rädsla för att hamna utanför. Det är liksom lättare att bara hänga på och hålla tyst ibland, även om det går emot allt man egentligen tror på.

En bra bok som håller måttet även om den inte är det bästa jag läst på långa vägar.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar