5 december 2013

Cuento de Noche


Jag önskar att mina språkkunskaper vore tillräckligt bra för att kunna skriva det här inlägget på spanska, men det räckte med att jag fick traggla mig igenom varannan mening med Google translate. Cuento de Noche är en av våra nyinköpta spanska bilderböcker och den är helt underbart fin.

Varje kväll, innan barnet ska somna, får han besök av Natten. Hon har fullt med berättelser och drömmar i sina händer som hon berättar med mjuk röst. Och i varje dröm får barnet ett chans att vara huvudpersonen. Det är söta drömmar, och kalla drömmar och spännande drömmar där barnets säng förvandlas till en kamel och de rider runt i en öken.

Författaren Roberto Aliaga har med precis så mycket text som behövs och sen är resten av boken det ena vackra uppslaget efter det andra med illustrationer av Sonja Wimmer.

När bilderböcker är såhär fina önskar jag att jag hade någon att läsa dem för, eller att jag var liten nog att få dem lästa för mig.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar