16 januari 2014

Spegeln- en skräcksaga



Jack blir dumpad hos sin moster och morbror i Hazelwood när hans föräldrar bestämt sig för att separera.
Från att ha varit ett praktiskt taget osynligt barn i hela sitt liv så blir Jack förvånad över att alla tycks veta vem han är, trots att det är första gången han är i Hazelwood.
Faktum är att hela Hazelwood verkar mystiskt. Huset som Jack ska bo i verkar nästan levande, och trots att Jack aldrig trott på magi och övernaturliga saker så blir han mer och mer nyfiken på vad som pågår. Hela staden tycks nämligen vibrera av ondska, hemligheter och ett mörkt förflutet.

Wendy och hennes kompis Anders är nyfikna på den nya killen Jack som flyttat till staden. De kan känna att det är något speciellt med honom, men de vet inte riktigt vad.
Frankie är Wendys tvillingbror som försvann spårlöst när han var åtta år och hittades med otäcka ärr över halva ansiktet. Nu pratar han inte längre, men han ser desto mer.

När Jacks morbror sätter en tjock bok om Hazelwoods historia i händerna på honom så är han först väldigt motvillig, men till slut måste han få svar på alla frågor han har om staden, och tillsammans med Wendy, Anders och Frankie börjar han nysta i stadens hemligheter.


Jag hade bara tänkt mig att skumma igenom den här boken lite snabbt, men snabbt blev jag indragen i handlingen och kunde inte sluta läsa.
Kelly Barnhill har ett språk som jag älskar, men jag är väldigt tveksam till att den här boken är klassad 9-12 år. Jag kan inte se många barn i den åldern som lyckas hålla rätt på alla lösa trådar, alla personer, alla svåra ord och den invecklade handlingen.
Som vuxen älskar jag boken, men vem ska jag sätta den i händerna på? Jag tror tyvärr att de flesta barnen tröttnat långt innan trådarna börjar flätas ihop och det blir spännande på riktigt.

Ett plus dock för att boken inte bara är en skräckis. Den handlar också mycket om Jack och hans önskan att finna sin plats i världen. Hans föräldrar har aldrig riktigt sett honom, och ibland känns det inte ens som att han existerar. I Hazelwood träffar han för första gången människor som bryr sig och ser honom, och genom att lösa stadens mysterium kanske han kan hitta hem på riktigt.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar