4 april 2014

Böcker jag är pepp på just nu



Det kommer en massa bra barn- och ungdomsböcker just nu. Mer än vad jag egentligen har tid att läsa. De här ligger hemma hos mig just nu:

Sandra Beijers Det handlar om dig: som handlar om den första stora kärleken och hur allting blir om bara honom. Varje beslut, varje dag. Varför ringer han inte, varför pratar han inte med mig. Sandra Beijer driver normalt bloggen Niotillfem, och ungefär en tredjedel in i boken gillar jag den verkligen.

Jane Rogers Jessie Lambs testamente utspelar sig i en nära framtid där alla gravida kvinnor drabbas av en sjukdom som gör att de dör. Även barnen de bär på dör. Världen hamnar i en kris vars enda lösning tycks vara att unga friska tonåringar får bli gravida konstgjord väg. Jessie Lamb är en av de tonåringarna, till hennes familjs stora förtvivlan. Jag är alltid svag för framtidsskildringar som nästan utspelar sig i vår tid.

Johanna Strömqvists På gränsen: som är uppföljare till Smittad som kom 2012. Utan att avslöja något för er som inte läst första boken är det helt enkelt en svensk vampyrserie, där första delen var riktigt bra. Vi har tidigare skrivit om den här. Hoppas del två är lika bra.

Dessa tre böcker kommer alltså snart finnas på biblioteket.


/Sussie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar