9 augusti 2014

Mitt vilda hår



Tjatar folk alltid om att du borde kamma håret för att det är så trassligt?
Bokens huvudperson har ett jättestort trassligt hår, och en dag säger Bonnie att det borde kammas.
Men det är det värsta hårets ägare någonsin hört!

"Varför tror du att du får klanka på mitt hår? Håret som du stirrar på växer fritt, sen jag var två. Fåglar bygger varje år, bo i detta vilda hår."

Sedan får vi veta allt om detta fantastiska hår som Bonnie vill reda ut med kammen. I håret bor nämligen papegojor, tigrar tassar runt, folk dansar och karuseller snurrar. Fartyg med pirater far omkring och luftballonger kommer från Peru för att titta på det vilda håret.

Klart att det inte går för sig att kamma ut det!

Jag älskar författaren Neil Gaiman, och bilderna av Dave McKean är annorlunda men helt underbara.
Texten flyter och rimmar fint, och jag vill läsa den en gång till.

/Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar