24 februari 2015

Ett spöke på köpet

Äntligen! Detta är bok nummer två om desperadosdetektiverna, mina favoritdetektiver. Boken heter Ett spöke på köpet och är en fristående fortsättning på boken Tur gånger tre. Båda böckerna handlar om elvaåringarna Mo och Dale som har en detektivbyrå ihop i den lilla hålan Tupelo Landing i amerikanska Södern.

I denna bok går Mo på auktion med sin fostermor miss Lana, där den senare kommer därifrån som ägare till ett gammalt förfallet världshus. Enligt kontraktet är det inte ett tomt värdshus utan där finns ett spöke. Spöket är inte ett problem menar miss Lana för de finns inte på riktigt men hon har däremot köpt ett värdshus som hon egentligen inte har råd med. Spöket visar sig dock vara mer närvarande än vad alla tror, vilket Mo och Dale får uppleva. De två detektiverna får nämligen ett fall på halsen då de bestämmer sig för att reda upp historien med spöket. Finns det på riktigt och vad vill det i så fall?

Det jag gillar med boken är dess humor och den rikligt beskrivna miljön. Jag befinner mig i Södern när jag läser trots att jag aldrig varit där. Författaren Sheila Turnage har dessutom fått ihop ett gäng häftiga karaktärer som känns väldigt levande. Det är ingen lättläst bok då den innehåller en hel del svåra ord. Men det är en riktigt spännande detektiv- och spökhistoria på 341 sidor som jag tyckte tog slut alldeles för snabbt!


/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar