28 maj 2015

PAX- Mylingen och Bjäran


Äntligen har del 3 och 4 i PAX-serien kommit, och jag kastade mig såklart över dem så fort jag kunde. De är kanske ännu bättre än de två första delarna, om det är möjligt.

Bröderna Viggo och Alrik bor fortfarande hos Anders och Laylah eftersom deras mamma dricker för mycket och inte kan ta hand om dem för tillfället. De stortrivs, men staden är inte så trygg och säker som de skulle önska. Ända sedan de fick veta att världen kryllar av övernaturliga väsen så har allt blivit mer komplicerat och farligt.

När "Mylingen" börjar så hamnar vi rakt in i handlingen där "Grimmen" slutade. Alrik är allvarligt skadad och otäcka varelser har förstört det hemliga biblioteket. 
Något mörkt och elakt lurar under ytan i Mariefred och snart är det Halloween och Alla helgonsdag; helgen då oknytt och andra varelser blir extra starka och farliga.
En av dem har något att hämnas på, och tänker inte låta sig stoppas. Nu gäller det för Alrik och Viggo att tänka snabbt!

Jag älskar de här böckerna om ni inte redan förstått det. Det är galet spännande, men samtidigt tar böckerna upp saker som mobbning, utanförskap och familjeproblem. Alrik och Viggo är tuffa och modiga, men de är också helt vanliga barn med massor av känslor och svagheter.

Åsa Larsson och Ingela Korsell har återigen gjort ett fantastiskt jobb, och Henrik Jonssons bilder är helt fantastiska. Ge mig del 5 och 6 nu, tack!


/Maria






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar