4 december 2018

Pärlfiskaren



Miranda är den skickligaste pärlfiskaren av alla i riket där just pärlor är den främsta valutan. Många är de som ger sig ut på havet på morgnarna, men ingen kommer hem med lika många pärlor som Miranda. Men hon är inte nöjd. När drottningen utlyser en ny jakt på den mytomspunna ögonstenen, den som fått många pärlfiskare att gå under av längtan, ger sig Miranda genast av, men med oväntat sällskap i form av det irriterande pladdriga barnet Syrsa som dock har en särskild gåva.

Pärlfiskaren är vacker berättelse som inte liknar mycket annat jag läst i fantasygenren. Trots att den är ganska stillsam kan jag inte sluta läsa. Den suger mig in i världen med farliga roshajar och melankoliska sagor. Jag tycker mycket om denna bok - den överraskar mig på många plan.

/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar