30 januari 2013

The walking dead: volym 1-6


Tv-serien The walking dead (som är bland det bästa som gått på tv) kom 2010. Tv-serien i sin tur är baserad på de seriealbum som Robert Kirkman började ge ut redan 2003. Nu har svenska Apart förlag gett sig på att ge ut serien på svenska.

För er som inte sett tv-serien handlar den (och seriealbumen) om familjen Grimes; Rick, Lori och deras son Carl. Rick, som jobbade som polis, vaknar upp på sjukhuset efter att ha blivit skjuten och legat i koma. Sjukhuset tycks till en början vara övergivet, men det visar sig snart att det kryllar av zombier, liksom resten av staden. Med ett enda mål; att hitta sin familj, ger sig Rick iväg till Atlanta där Loris föräldrar bor.

Jag läser en hel del zombieböcker, och det är inte nödvändigtvis för att de handlar om just zombier, utan för att jag gillar att läsa om hur människor beter sig i krissituationer. Hur gruppdynamiken påverkas av stress och hot. Vad som händer med människan när allt vi tar för givet idag försvinner. Och det är väl också därför jag älskar The walking dead. För det är inte en serie om zombier, det är en serie om överlevnad och kärlek och familj.

Nu finns de sex första svenska volymerna av The walking dead att låna på biblioteket. Läs dem, oavsett om du sett tv-serien eller inte.


/Sussie

4 kommentarer:

  1. Hur går det? Blir albumen utlånade? Hoppas det, för visst är det bra grejer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade de nog kunnat bli om jag inte lånade hem hela högen själv. The perks of being a bibliotekarie :)

      Radera
  2. Vågar man fråga vad du tyckte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst de första två seriealbumen på engelska, och de övriga på svenska. Och det är en så smärtfri övergång mellan språken så det är inget jag tänkt på. Vilket ni får ta som en stor komplimang, då jag ogärna läser översättningar normalt. En sjukt spännande serie som jag tycker det är en jättebra satsning att den finns på svenska, så fler får ta del av den.

      Radera