25 februari 2013

Gracie


Klara har spenderat ett år i Manning, Kansas, en typisk amerikansk småstad med ändlösa fält i alla riktningar. Här har hon blivit bästa vän med Penelope och tillsammans åker de runt i Penelopes sandfärgade Delta 88; Gracie. Klara ska snart hem till Sverige igen och allting som känts så bra i ett år börjar plötsligt skapa problem. För självklart kommer Klara sakna Penelope, men vad är värst; att vara den som måste lämna, eller vara den som blir lämnad kvar?

Nu är det över ett år sen jag läste Gracie, så det här är inte direkt ett nytt boktips. Men jag kommer fortfarande ihåg hur mycket jag älskade det stillsamma i att det egentligen inte händer så mycket. När Gracie börjar är det liksom början av slutet. Vi vet redan innan att Klara ska åka hem till Sverige, och det som händer på de 150 sidor som följer är mer en känsla än en handling.

Jag väntar fortfarande på att Veronika Malmgren ska komma med en ny bok. Tills dess tycker jag ni ska läsa Gracie.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar