13 september 2013

Jag går dit du går


Caitlins värld faller i bitar när bästa vännen Ingrid begår självmord. Hennes föräldrar förstår att hon behöver en time-out och de reser bort ett tag, försöker fokusera på att hela tiden hålla sig upptagna. Men andra året på high school väntar och i skolan väntar också allt det andra. Lärarna, fotografikursen som hon och Ingrid tog ihop, Ingrids kärleksintresse Jayson och hans bästa vän Taylor. Och under sin säng hittar Caitlin Ingrids dagbok, som gör att hon börjar förstå vad Ingrid gick igenom och slutligen kan acceptera och komma vidare.

Jag har länge tänkt läsa något av Nina LaCour. Hennes böcker dyker alltid upp som tips på Internetbokhandlarna. Men av någon anledning har jag alltid prioriterat bort henne. Stort misstag från min sida. Jag sträckläste Jag går dit du går och snörvlade mig igenom delar av den. Trots ett ganska stort personregister blir ingen av karaktärerna bara en karaktär. Det känns naturligt att ta del av Caitlins liv, hennes gamla vänner, hennes nya vänner, deras vänner och flickvänner/pojkvänner. Och framförallt är vänskapen mellan Caitlin och Ingrid otroligt känslosam fast Ingrid redan är död när boken börjar.

Läsläsläs.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar