7 oktober 2013

Den femte vågen




Efter första vågen finns bara mörker. 
Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. 
Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. 
Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Cassie är ensam kvar. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror Sammy blev ivägkörd med en buss tillsammans med alla andra småbarn för att räddas. Det var i alla fall vad de sade, men de lyckades inte övertyga Cassie.
Nu måste hon överleva i en värld där fienden kommer från en annan planet men ser ut precis som vi. Med andra ord går det inte att lite på någon. Det enda hon vet är att hon lovat Sammy att de ska återförenas, och det är ett löfte som hon tänker hålla. Hon smyger genom skogar, ödsliga gator och övergivna hus, utan att egentligen veta var hon ska. Var har de tagit alla barn, och varför?

I hennes fotspår rör sig någon annan, någon som övervakar hennes färd, men är han vän eller fiende?

Det här är en riktigt spännande bok. I början kändes det som att jag inte kom någonstans när jag läste, men så plötsligt lossnade det och jag sträckläste.
Världen är grym, övergiven och trasig. Nästan ingenting finns kvar. I stora läger förbereder De Andra för den femte vågen. De har bara lite jobb kvar innan alla människor är utrotade, och då ska de ta över.

Innan jag började läsa så trodde jag att boken bara skulle handla om Cassie, men oj så fel jag hade.
Boken byter huvudperson i nästan varje kapitel, och ibland är det lite svårt att hålla koll på vem som berättar, eftersom det inte står i kapitlets början. Trots allt så gillar jag det.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar