20 februari 2014

Spring så fort du kan


Spring så fort du kan är en fristående fortsättning på En sekund i taget som kom 2013. Vi har recenserat den första delen här. Det är svårt att skriva om den här boken utan att spoila den förra boken, så vill du absolut inte vill veta något innan du läst första boken rekommenderar jag att du slutar läsa nu.

En feber har dödat i stort sett hela samhället. Hedvig och Ella är, såvitt de vet, de enda överlevande. Tillsammans har de tagit över en undervisningsfarm där de tar hand om kor, hästar och höns. Men det är inte alltid så lätt att komma överens, speciellt eftersom de är så olika som personer. Hedvig oroar sig för framtiden och vill spara på allting, medan Ella lever i nuet och mest gör det som känns bäst för stunden. Men så en dag får de syn på en eld i skogen och de möter Ante. Nu är de plötsligt tre i huset och spänningarna mellan Hedvig och Ella ökar.

Jag gillade verkligen En sekund i taget, men när jag börjar läsa Spring så fort du kan börjar jag förstå att jag nog mest gillade Hedvig. I den här boken är det Ante som är berättarrösten och han funderar inte lika mycket som Hedvig gör. Faktum är att han mest tänker på sex. Och mat. Det känns inte alls lika trovärdigt som första boken. Jag förstår att Sofia Nordin vill trycka på hur viktigt det är med det sociala, att helt plötsligt ha människor runt sig när man trodde att man var ensam kvar i världen. Precis som när jag läste första boken får jag inte riktigt ihop att karaktärerna bara ska vara 13-14 år. De känns vuxnare.

Spring så fort du kan slutar när det blir som mest spännande, och trots mina invändningar mot den här boken vill jag ha en fortsättning typ igår.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar