24 mars 2014

Ingen skulle sakna dig


Noa är en ung tjej med en tuff bakgrund innehållandes fosterfamiljer, ungdomsfängelse och ett liv på gatan. Hon är en otroligt skicklig hacker och kan ta sig in genom nästan vilka säkerhetsspärrar som helst.
När hon vaknar upp på ett operationsbord i en lagerlokal så har hon ingen aning om vad som hänt. Hon har ett operationsärr på bröstet och vaktas av beväpnade män.
På något sätt lyckas hon fly, men männen är henne hela tiden hack i häl. Hur mycket hon än springer eller gömmer sig så verkar de veta exakt var hon befinner sig. vad vill de, och vad har de gjort med henne?

Peter är en överklasskille som utåt sett verkar ha allt han kan önska sig. När han snokar runt på sin pappas kontor och upptäcker mystiska dokument så börjar han använda sina hacker-kunskaper för att kolla upp det på sin dator. Strax efteråt slås dörren upp och han befinner sig snart på mage på golvet, med ett knä i ryggen. Svartklädda män varnar honom, tar hans dator och försvinner.

På en dold internetsida som Peter skapat får han kontakt med Noa och ber henne hjälpa honom att ta reda på mer om hans pappas hemligheter, och i början är Noa tveksam. Peter är dock beredd att hjälpa henne om hon hjälper honom, och snart inser hon att hans pappas hemligheter är både intressanta och skrämmande. Där finns nämligen bland annat en fil med hennes eget namn som rubrik.

Det här är en intensiv och ganska otäck thriller, med något så ovanligt som hackers i centrum.
Jag måste erkänna att jag ibland blir lite lost när det talas om tekniska termer och hur man tar sig igenom supersäkra brandväggar, men jag bryr mig inte.
Michelle Gagnon's språk är enkelt och inte speciellt fantastiskt, men det spelar ingen roll. Det är så spännande att jag inte kan sluta läsa, och jag blev riktigt besviken när jag insåg att det här är första delen i en trilogi. Jag ville ju ha svaren nu på direkten.

En bok att rekommendera till de som inte orkar vänta på att handlingen ska ta fart.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar