14 december 2015

Jag var här

Cody och Meg har varit bästa vänner sen de var små. Meg har varit som en syster, och hemma hos hennes familj har Cody haft sitt andra hem. Codys mamma är inte direkt en mönstermamma, och det har varit hos Megs familj som Cody fått en känsla av tillhörighet.

När Meg tar livet av sig, ensam på ett motellrum, faller Codys värld samman. De var bästa vänner och ändå visste inte Cody ens att Meg var deprimerad. Hon börjar undra om de överhuvudtaget kände varandra. När Megs föräldrar ber Cody hämta hennes saker från studentrummet hon bodde i, börjar en lång väg tillbaka för Cody där hon lär känna både sig själv och Meg.

Min första tanke när jag började läsa Jag var här är hur mycket den påminner om Nina LaCours Jag går dit du går (som jag också varmt kan rekommendera). Båda böckerna skildrar den nästan systerliga vänskapen mellan två ungdomstjejer, och hur det är att vara den som blir lämnad kvar efter ett självmord.

Gayle Forman är mest känd för Om jag stannar, som också filmatiserades förra året. Både Om jag stannar och Jag var här är böcker med tunga ämnen. Och även om det aldrig kan bli ett helt lyckligt slut i en bok som inleds med ett självmord, lyckas Forman ändå få in fina stunder och en känsla av hopp i berättelsen. Boken är dessutom baserad på en verklig händelse, vilket gör den ännu lite sorgligare.

Jag var här är en jättefin bok om ett ständigt viktigt ämne. Läs den och läs sen Nina LaCour.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar