7 december 2015

Vinter på Berättargränd



Mitt i ingenstans, granne med skogen, ligger Berättargränd; en kort gata med underliga hus.
Där bor William, och i brist på kompisar så spenderar han sin fritid bland de gamla böckerna i grannens antikvariat. I antikvariatet finns det speciellt en bok som William gillar lite extra, och det är en stor och tung sagobok med tjocka pärmar.

En isande kall vinterdag dyker en flicka i röd kappa upp på gatan, och hon påstår att hon gått vilse i skogen. William som kan skogen utantill bestämmer sig för att följa med henne, men skogen ser annorlunda ut, och plötsligt är de verkligen vilse! Förvirrad bestämmer sig William för att de ska vända om, men vägen tillbaka leder dem till en mystisk plats med silverskimrande granar och vägar in till platser med människor som inte reagerar när barnen pratar med dem. I närheten ylar en varg och plötsligt är Elise borta!

Tillbaka på Berättargränd upptäcker William att något hänt med hans älskade sagobok. Den är böjd och spräckt. Kan det ha något samband med skogens hemligheter, och hur ska han i så fall kunna fixa det?
Som tur är får han hjälp av nyinflyttade Bella som vet en hel del om sagor.

Det här är en mysig vinterbok i riktig sagoanda, och den har funnits i mitt bakhuvud sedan jag läste den för första gången för något år sedan. Nu när jag läste om den fastnade jag igen, även om språket är lite stelt. Perfekt vinterläsning för sagofantaster.

/Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar