16 november 2018

Vi kommer snart hem igen


En av årets August-nominerade böcker är Jessica Bab Bondes Vi kommer snart hem igen som är en samling av sex olika berättelser från barn och tonåringar som överlevt koncentrationsläger under andra världskriget. När Hitler kom till makten i Tyskland 1933 blev det gradvis svårare och farligare att vara jude. Först samlade tyskarna alla judar i ghetton, och senare i koncentrations- och förintelseläger. Det Tobias, Livia, Selma, Susanna, Emerich och Elisabeth har gemensamt är att de överlevt och hamnat i Sverige. De flesta som den enda överlevande i sin familj.

Det här är en väldigt stark bok, som återigen påminner mig om de oförståeliga hemskheter vi människor utsätter varandra för. Boken är skriven som ett seriealbum, illustrerad av Peter Bergting. Trots att jag sett riktiga bilder från koncentrationsläger, berör de tecknade bilderna i boken mig ändå.

Jessica Bab Bonde skriver i sitt förord: "Jag tror att det kan hända oss, dig och mig och våra familjer. På andra platser, men också här, i vårt land. Jag tror tyvärr det är lätt hänt. Om vi slutar bry oss om vad som är rätt att göra mot varandra, vad som är okej och vad som inte är det." 

Det känns nödvändigt att det fortsätts skriva om förintelsen, och att det skrivs böcker riktade till yngre generationer. I hopp om att vi lär oss av historien, så att människor, men framförallt barn och unga, aldrig behöver genomlida något så fruktansvärt igen. Och såhär 100 år efter första världkrigets slut så känns det mer aktuellt än någonsin, med tanke på den politik som genomsyrar Europa 2018.


/Sussie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar